Beeldcoaching helpt docenten groeien

Een videocamera in de klas: de meeste docenten staan er niet meteen om te springen. Toch kan het docenten enorm in hun kracht zetten. Daarom is onze schoolopleider en docent Engels Lianne Kraan momenteel bezig met de opleiding Beeldcoaching. Hoe dat werkt? Eigenlijk heel simpel: Lianne filmt van 3 lessen een korte stuk, zodat de docent zelf kan zien wat goed gaat en waar nog groeikansen liggen.

Beeldcoaching helpt docenten groeien

Wat is beeldcoaching precies? 

Beeldcoaching is een vorm van coaching waarbij de docent en de beeldcoach met filmopnames kijken naar patronen in het handelen van de leraar en de reactie van de groep. 

Lianne: “We beginnen altijd met een intake om de hulpvraag helder te krijgen. Daarna kom ik drie keer een kwartier filmen in de les. Ik analyseer de beelden en kies fragmenten uit die verband houden met de hulpvraag. Die bespreek ik samen met de docent: Wat zie je hier gebeuren? Waar sta je goed in je kracht en waar zie je nog kansen?” 

Onbewust gedrag kan zorgen voor onrust in de klas 

Beeld liegt niet. De video-opnames geven docenten dus niet alleen inzicht in hun eigen gedrag, maar ook in hoe leerlingen daarop reageren.  

Lianne: “Onbewuste gewoontes kunnen zorgen voor onrust in de klas. Bijvoorbeeld veel heen en weer lopen, met de handen bewegen, snel praten of onduidelijke instructies geven. Op beeld zie je duidelijk het effect daarvan op de leerlingen. Samen bepalen we dan wat de docent kan doen om dit te veranderen. Vaak blijkt dat kleine veranderingen al een groot verschil kunnen maken.” 

Binnen 10 minuten zag ik al zoveel nuttige leerpunten. - Frank, docent

Van zelfreflectie naar concrete verbeteringen 

De kracht van Beeldcoaching zit hem in de samenwerking tussen de coach en de docent. Het gaat niet alleen om het bepalen van verbeterpunten, maar om het gezamenlijk vinden van oplossingen. Wat is bijvoorbeeld een alternatief voor het veel rondlopen in de klas? Lianne kijkt samen met de docent naar alternatieven, zoals een specifieke plek in de klas kiezen om te blijven staan, of handen rustig achter de rug houden in plaats van voortdurend te bewegen. 

Door deze kleine aanpassingen kunnen docenten hun lesgeven veel effectiever maken en tegelijkertijd de rust in de klas verbeteren. Beeldcoaching helpt je niet alleen om te groeien als docent, maar ook om een sterkere band met je leerlingen op te bouwen. Het is een investering in je eigen professionele ontwikkeling en in de leeromgeving van je leerlingen. 

Frank, docent Dienstverlening & Producten, werd door Lianne gecoacht: 

“Ik heb enorm veel van de Beeldcoaching geleerd. Toen we het eerste beeld bekeken, zag ik binnen 10 minuten al zoveel nuttige leerpunten. Maar ook waar mijn kracht al ligt en hoe goed mijn relatie met de leerlingen is. Lianne heeft me geholpen om na te denken over wie ik ben als docent, wat ik wil overdragen en wat ik terugkrijg van de leerlingen. Haar positieve en oplossingsgerichte aanpak heeft me nieuwe inzichten gegeven waar ik echt wat mee kan. Ik voel me nu zekerder om de docent te zijn die ik wil zijn."